ظرفیت ورزشی بیشتر با کاهش خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

 21سپتامبر 2020 - تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت(EASD) ، که امسال بصورت آنلاین برگزار شد، نشان می دهد که داشتن ظرفیت ورزشی بالاتر با کاهش بین 25 تا 33 درصدی خطر مرگ و میر ناشی از همه ی علل در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد.این مطالعه توسط دکترYun-Ju Lai  و همکارانش در بیمارستان عمومی جانبازانTaichung ، در تایوان انجام شده است.

ورزش حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد، خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و باعث مهار سیتوکین های التهابی( انواع پروتئین های سیگنالینگ که پاسخ التهابی را تحریک می کنند) می شود. این سیتوکین ها توسط سلول های سیستم ایمنی بدن تولید می شوند و بخشی حیاتی از نحوه پاسخ بدن به حضور عوامل بالقوه بیماری زا هستند، اما تولید بیش از حد و مزمن آنها می تواند به بیماری های التهابی (از جمله دیابت) منجر شود. با وجود این، تأثیر ورزش بر مرگ و میر ناشی از تمام علل در افراد مبتلا به T2D به طور کامل بررسی نشده است.

این تحقیق براساس داده های به دست آمده از نظرسنجی ملی مصاحبه سلامت (NHIS) و پایگاه داده های تحقیقات بیمه ملی سلامت در تایوان انجام شده است.نظرسنجی ملی مصاحبه سلامت از سال 2001 به بعد، هر چهار سال یکبار انجام می شود و در ابتدا، اطلاعات افراد شرکت کننده از طریق مصاحبه های حضوری بدست می آمد.

در این مطالعه از اطلاعات مربوط به هر یک از شرکت کنندگان، از جمله وضعیت اقتصادی اجتماعی، رفتارهای سلامتی و عادات ورزشی آنها از نظرسنجی های انجام شده در سال های 2001 ، 2005 ، 2009 و 2013 استفاده شد.

بیماریهای هم آیند(Comorbidities) در افراد شرکت کننده در نظرسنجی با مراجعه به سوابق پایگاه داده تحقیقات بیمه سلامت ملی از سال 2000 تا 2016 تأیید شد و وضعیت سلامت آنها تا 31 دسامبر 2016 پیگیری شد.سرانجام، محققان یک تجزیه و تحلیل آماری را برای ارزیابی رابطه ی بین توانایی یا ظرفیت ورزش و مرگ و میر ناشی از همه علل انجام دادند. مرگ و میرهای ناشی از همه علل با مراجعه به سیستم ثبت ملی مرگ در تایوان، تعیین شدند.

از جزئیات مربوط به 4859 شرکت کننده در نظرسنجی بالغین مبتلا به دیابت نوع 2 در این مطالعه استفاده شد. 2،389 (49٪) مرد بودند و میانگین سنی آنها 59.5 سال بود. نویسندگان دریافتند که خطر مرگ و میر ناشی از تمام علل در افراد با توانایی ورزشی بالاتر در مقایسه با افرادی که هیچ عادت ورزشی را در مصاحبه ها گزارش نکرده بودند، کمتر است.

در افرادی که مقدار متوسطی ورزش انجام می دادند (بنا به تعریف صفر تا 800 کیلوکالری در هفته سوزاندن انرژی) میزان مرگ و میر ناشی از تمام علل 25٪ پایین تر بود، در حالی که خطر مرگ و میر ناشی از تمام علل برای شرکت کنندگانی که در طبقه بندی بالایی از ورزش قرار می گرفتند(بیش از 800 کیلوکالری در هفته سوزاندن انرژی) 32٪ کمتر بود.

محققان گفتند: در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، خطر مرگ و میر ناشی از تمام علل در افرادی با توانایی ورزشی بالاتر، به طور قابل توجهی کاهش می یابد. آنها اذعان کردند که در مطالعات آتی باید نوع و دوز ورزش را برای کمک به سلامتی و افزایش طول عمر این افراد، بررسی کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200921/Study-Greater-exercise-capacity-is-linked-to-decreased-mortality-risk-in-people-with-type-2-diabetes.aspx